Page 37 - CamperVaria 24
P. 37
september 2015
Techniek 37
Vochtinwerking,
de sluipmoordenaar van uw camper
Een verregende vakantie houdt in dat u een vochtige vakantie had, wat meestal zonder gevolgen blijft.
Als dat vocht echter ook IN uw camper wordt waargenomen, betekent dat met spoed moet worden ingegrepen. Beter is nog door preventieve controle
te voorkomen dat vocht uw mobiele vakantieverblijf binnendringt. Vocht is een veelvoorkomende schade en onbetwist de grootste vijand van campers.
Vocht kan indringen in vloer, wanden of dak,
vertelt de heer Meinema van OMNIA caravan & camper schadeservice in Heerenveen. Dit kan tot verrotting van houten dragende delen leiden, roest
op metalen constructies, corrosie van de aluminium buitenbeplating en zichtbare vochtschade in het interieur. U staat dan voor een kostbare reparatie, die niet in alle gevallen door de verzekering wordt gedekt.
Als eigenaar heb je zorgplicht. Vrijwel iedere camperpolis heeft een uitsluiting van aansprakelijkheid in de polisvoorwaarden, indien regelmatig onderhoud van het verzekerde object niet kan worden aangetoond. Dit laatste is ook van toepassing indien uw camper nog binnen de garantietermijn valt met betrekking tot de waterdichtheidsgarantie, waarbij de fabrikant een jaarlijkse vochtcontrole eist.
Vochtmeting
Meestal kondigt een vochtschade zich aan door verkleuring van dak- en wandbekleding (vochtkringen), schimmelvorming of zelfs een muffe lucht in het interieur. Echter vooral bij langzaam inwerkend vocht kan de schade al groot zijn, voordat de lekkage wordt opgemerkt. Vooral dit laatste pleit voor goed en regelmatig onderhoud, waarbij de vochtmeting een must is. Tijdens een onderhoudsbeurt wordt veelal een globale vochtcontrole uitgevoerd. Mocht hierbij blijken dat er aanwijzingen zijn voor vochtinwerking, dan is dat aanleiding voor nader onderzoek.
Voor een camper die het hele jaar buiten wordt gestald is het meetmoment niet van belang. Wordt uw camper droog gestald, dan is het najaar een beter
moment de meting uit te laten voeren. Om een goede meting mogelijk te maken is het raadzaam het voertuig leeg aan te bieden, zodat de monteur op alle mogelijke kwetsbare plaatsen kan meten.
Meetpunten en oorzaken
De meest bedreigde punten zijn daar waar dak en wanden met elkaar zijn verbonden, naden van dak- en serviceluiken, roosters, ramen en deuren, doorvoeren in bodem, dak en wanden. Dat bij de naden van de hiervoor genoemde delen vochtinwerking ontstaat is logisch. Echter ook de handgrepen, waarop nog al eens flink kracht wordt uitgeoefend, zijn verdachte plekjes. Ook het interieur van de badkamer/toilet verdient de volle aandacht.
Voorts is bij de verbindingen van wanden, dak
en bodemplaat een vereiste dat voldoende kit
van een goede kwaliteit werd gebruikt. Door de weersinvloeden kan het afdichtingsmateriaal na verloop van tijd uitdrogen en hard worden, denk maar aan de temperatuurverschillen van het dak. Dit geldt ook wanneer schadeherstel wordt uitgevoerd.
Advies: meten is weten. Laat tijdens de onderhoudsbeurt ALTIJD een vochtmeting doen.
Ton Remans